A finals d’octubre de 2009, a la seu de la
Universitat Abat Oliba (UAO), FundSocial, amb la col·laboració de la fapel, va
organitzar la jornada “Els nous reptes del rendiment escolar. Polítiques i accions
pedagògiques per a combatre el fracàs escolar”. La presentació de la jornada va
anar a càrrec de Josep Vila, president del patronat de FundSocial. En el
transcurs de l’acte es va fer la presentació dels resultats de l’estudi de
FundSocial i l’Institut del Capital Social (INCAS) sobre les causes bàsiques
del rendiment escolar, que va anar a càrrec de Josep Miró i Ardèvol, director de
l’INCAS.
A continuació, una taula rodona va
reflexionar sobre el tema: “El fracàs escolar: Espanya i Catalunya. Per què
Catalunya segueix per sota de la mitjana?”, en la qual van participar Enric
Roca, director de l’EDU 21 i professor de Pedagogia Sistemàtica i Social a la
UAB; Mariano del Castillo, vicepresident de la Confederación Española de
Centros Educativos; i Maite Fuertes, vicedegana de la Facultat d’Educació de la
UIC. Una segona taula rodona va debatre sobre “El fracàs escolar: nois i noies.
Per què els nois tenen un fracàs escolar superior al de les noies?”, que va
reunir Enric Vidal, professor de la Facultat d’Educació (UIC); Miguel Perlado, psicòleg
i psicoterapeuta, membre de la junta directiva d’IPSI Formació, i Teresa Martínez,
directora del col·legi d’educació diferenciada La Vall (Bellaterra). Al final es
va fer un debat sobre “Les causes del rendiment escolar i les polítiques
públiques dirigides a millorar-lo”, amb Carlos Pérez del Valle, rector de la
Universitat Abat Oliba, i Antoni Arasanz, president de la Federació
d’Associacions de Pares i Mares d’Escoles Lliures (fapel).
Resultats En la presentació dels resultats
de l’estudi de FundSocial i l’Institut del Capital
Social (INCAS), Josep Miró i Ardévol va assenyalar
que el rendiment escolar està en funció, no només de les ajudes socials, psicològiques,
culturals i institucionals que formen el capital social que millora el
comportament individual i social de la comunitat educativa, sinó que també hi influeixen
factors familiars (nivell d’ingressos, nivell cultural, estabilitat del vincle matrimonial,
el nombre de germans…) i, sobretot, escolars, dins i fora de l’aula, com, per
exemple, l’ideari, els recursos econòmics, la qualitat del professor, els recursos
pedagògics, la motivació. Va recalcar una idea dominant: el fracàs escolar té
molt a veure amb la pobresa infantil, i així ho indiquen tots els estudis i les
estadístiques arreu del món. De manera que, com que a Espanya i a Catalunya hi
ha un gran percentatge de pobresa infantil, és lògic que haguem de parlar de
fracàs escolar entre nosaltres.
A més de tots aquests factors, Miró va
recalcar que el marc legislatiu actual dificulta el procés educatiu de
maduració de l’adolescent. Factors com l’escassa durada de les lleis
educatives, la normativa contrària a la cultura de l’esforç i el problema de
l’autoritat a les aules dificulten la necessitat de referències estables per al
bon desenvolupament físic, psíquic i espiritual dels nostres joves.
A la primera taula rodona, el professor Enric
Roca va fer un repàs del “Informe-09 de la Inclusión Social en España” fet per la
Caixa Catalunya, en el qual va destacar que:
1. Els joves catalans presenten un dèficit
educatiu superior al que els hi correspon pel seu nivell de benestar.
2. El nivell educatiu dels pares és una de
les variables que millor expliquen els resultats educatius.
3. Les taxes de graduació en educació
obligatòria és 16 punts més baixa en nens que en nenes.
4. L’abandonament escolar és més alt en alumnes
d’origen immigrant.
5. Si el nivell educatiu dels pares fos el
mateix que el dels finesos, els resultats en les proves de matemàtiques dels
alumnes espanyols passarien de la posició 24 a la 9 en l’informe PISA.
Però, per què Catalunya segueix per sota
de la mitjana? Segons Mariano del Castillo, “el fracàs escolar a Catalunya el 2007
va afectar al 27,2% dels estudiants, però no es va distribuir per igual en les províncies
catalanes: si a Lleida va ser d’un 25,1% de fracàs, a Tarragona era del 33,6%, més
de vuit punts de diferència.” Al mig tenim Barcelona (26,3%) i Girona (28%). És
més, “l’evolució d’aquest indicador va clarament a pitjor: a Catalunya
l’augment del fracàs escolar entre 2002 i 2007 va ser de quasi tres punts, a
Barcelona no va arribar als dos, mentre que a Tarragona i a Lleida per poc
arriba als cinc (4,6 i 4,9 respectivament). A Girona el fracàs es va disparar a
més d’un punt per any, passant del 22% al 2002 al 28% en 2007”.
Maite Fuertes, vicedegana de la Facultat d’Educació
de la UIC, va recalcar la multicausalitat de la situació de fracàs escolar.
El motius? El ventall és enorme. Des de
les diferències territorials, la titularitat del centre (públic/privat), els
pressupostos, el nivell econòmic i cultural de la família, passant per
problemes de motivació personal i
educativa, arribem al treball dins de l’aula, on ha d’encaixar el projecte del
centre amb la motivació del professor, l’orientació personal i acadèmica de
l’alumne i la relació tutorial amb la família. Noi/noia. Pel que fa a l‘anàlisi
de per què els nois presenten un fracàs escolar superior al de les noies,
Teresa Martínez, va assenyalar que les polítiques educatives, considerant que
les diferències entre nois i noies són culturals i no afecten l’aprenentatge, dirigeixen
la seva estratègia educativa a igualar les condicions d’aprenentatge sense
igualar resultats. No s’adonen, segons Teresa Martínez, “que les noies obtenen
puntuacions superiors a les dels nois en matèries de comprensió lectora i que
tenen una actitud oberta a la cultura institucional del centre, millor relació
amb els professors i una disciplina més gran”.
Per la seva banda, els nois “obtenen un rendiment
acadèmic més alt en l’àrea de comprensió matemàtica i tenen més preferència per
les carreres tecnològiques”. De l’Enric Vidal tenim, en un altre apartat de la
revista, la seva opinió sobre el tema que va exposar a l’acte, mentre que el psicòleg
Miguel Perlado va fer girar la seva intervenció sobre la màxima: “El fracàs escolar
no és tant un fracàs intel•lectual com un fracàs emocional”, és a dir,
l’aprenentatge engloba una sèrie de capacitats que comencen a l’inici de la
vida, i no tots els aprenentatges són espontanis, alguns necessiten esforços
d’ensenyament. I, a més, l’aprenentatge no és igual al llarg de la vida, és
idiosincràtic de cada persona.
D’aquest punt va reflexionar sobre les condicions
que faciliten un bon aprenentatge: un ambient de seguretat i amor; un entorn on
sigui possible equivocar-se, la tolerància al no saber; un ambient on es fomenti
l’esperança i un ambient on es fomenti el pensament, la curiositat i la creativitat.
En el debat final, el rector de la Universitat
Abat Oliva, Carlos Pérez del Valle, va abordar les causes del rendiment escolar
i les polítiques públiques dirigides a millorar-lo. Antoni Arasanz, president
de fapel, va voler ressaltar que no solament hi ha fracàs escolar en la no
obtenció de títols, sinó també en la manca d’excel•lència. “No és fàcil –va
dir– oferir una explicació rigorosa i fonamentada sobre els factors responsables
del fracàs escolar. Les lleis educatives vigents, el treball dels professors, les
condicions de les escoles, la manca de recursos, l’escàs interès dels alumnes o
les característiques de la societat espanyola, són les variables més directament
responsables del fet que el percentatge d’alumnes que fracassen a les escoles
sigui alt, fins i tot superior a la mitjana dels països més desenvolupats, i
que els seus resultats acadèmics siguin inferiors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada