Innovar i ordenar el sistema
educatiu català
Toni Martorell, Isabel
Darder
L’actual complexitat de la societat occidental
i les respostes educatives que ens hem d’exigir com a societat desenvolupada no
és possible abordar-les amb l’actual sistema educatiu.
Fins i tot ens atrevim a afirmar que les solucions
van més enllà dels propis centres educatius, més enllà de l’acció de les famílies
i més enllà de les mateixes administracions.
Ens referim a la necessària coresponsabilitat
entre tots els implicats en l’educació; això sí, cada agent amb les seves
responsabilitats, la principal de les famílies, la fonamental dels centres
educatius, les imprescindibles de les administracions públiques i, en darrer
terme, les dels diferents agents educatius.
Des del PSC partim de la convicció que la
via per anar injectant recursos al sistema és una via que tendeix a
l’esgotament. Si s’aplica sense més intenció estratègica, sols dona resultats
molt minsos a curt termini i, a mig termini, genera nous problemes.
Hem de convenir que els recursos sense uns
objectius i unes finalitats concrets acaben esdevenint per pròpia naturalesa insuficients.
Aquestes dues raons ens porten a proclamar
que cal fer una modificació innovadora del sistema educatiu amb uns objectius clars:
a. Equilibrar el sistema educatiu amb la posada
al dia de l’ordenament jurídic que afecta l’educació (la LOE i el seu
desplegament, noves competències de l’Estatut, i la futura Llei d’educació de
Catalunya).
b. Fer les modificacions necessàries pel que
fa a l’organització, el repartiment de responsabilitats i la reassignació de
funcions entre tots els actors que intervenen en el fet educatiu (el compliment
del Pacte Nacional per l’Educació).
Ara bé, aquesta idea no posa en qüestió el
sistema educatiu com a sistema social organitzat i, per tant, no posa en qüestió
el centre educatiu, ni el fet educatiu, ni el paper de les famílies i ni tan
sols l’existència dels diferents nivells d’administració. El que sí posa en
qüestió és l’actual repartiment de rols, funcions i responsabilitats
assignades a cada un dels actors que intervenen en l’educació.
Aquest és l’argument que ha portat a un
gran pacte per l’educació a Catalunya. Un acord amb els ajuntaments i els ens locals
per apropar la gestió i els recursos educatius a les realitats i possibilitats
de l’entorn i alhora facilitar-ne la connexió en xarxa. Un segon acord de
coresponsabilitat amb les famílies per facilitar l’exercici de les seves
responsabilitats educatives i per compartir tasques educatives amb una
participació més personalitzada i pròxima. Un tercer acord amb les escoles
finançades amb fons públics per un servei públic educatiu integrador que
assumeixi la responsabilitat d’una educació de qualitat per a tothom. I un quart
acord amb la comunitat educativa per la millora dels centres educatius públics,
dotant-los de més autonomia curricular, organitzativa, de gestió i econòmica.
Des d’aquest punt de vista, l’acord del Pacte
Nacional per l’Educació comporta en ell mateix l’elaboració de la nova Llei d’educació
de Catalunya.
L’objectiu d’aquesta llei ha de ser la
regulació del sistema educatiu de Catalunya en el marc dels valors establerts
al sistema normatiu dels quals ens hem dotat, de manera que sigui possible
oferir a la ciutadania un marc estable que doni coherència al conjunt del
sistema educatiu i que permeti avançar cap a l’excel·lència educativa sobre la
base de la igualtat d’accés i d’oportunitats.
Cal concretar aquests objectius en
diferents principis i temes bàsics:
1. L’educació com a dret bàsic de caràcter
universal que assegura les condicions d’igualtat, d’equitat i de justícia
social.
2. La presència de la tradició educativa catalana
com a riquesa educativa pròpia (llengua i cultura, drets i deures, sabers, formació,
experiència pedagògica i innovadora, tradició cívica i associativa…).
3. La gratuïtat en l’educació obligatòria
per garantir la igualtat d’oportunitats.
4. La planificació de les necessitats
educatives que ha de donar resposta a les noves necessitats i realitat
territorials i demogràfiques.
5. La promoció del coneixement de la
llengua i la cultura catalanes pròpies de l’entorn i la realitat social de
Catalunya.
6. L’assoliment de la cohesió social i la
igualtat d’oportunitats mitjançant la transmissió de coneixements, valors i
actituds, i la promoció d’aptituds per formar ciutadans autònoms i
responsables.
7. La configuració d’un sistema
caracteritzat per una xarxa de centres de titularitat pública i de titularitat
privada dins el marc d’un servei general amb objectius compartits, amb un
mateix compromís social i educatiu.
8. La planificació en un territori
educatiu en què totes les administracions col·laboren i se senten co-responsables.
9. El reconeixement del paper fonamental de
les famílies en el procés educatiu com a primera instància socialitzadora de la
infància i la potenciació de la seva participació en la vida escolar, amb
especial atenció a la seva diversitat, als nous models de família i a la
necessitat de conciliar la vida familiar amb la laboral i la personal.
10. El reconeixement de la funció docent del
professorat amb la seva experiència pedagògica i en valors, la seva formació permanent
adaptada als canvis, la nova formació inicial i el seu compromís per una societat
més humana.
11. L’autonomia dels centres educatius com
a eina fonamental per a la millora de la qualitat i l’equitat del sistema.
12. L’avaluació del sistema per millorar
el coneixement del funcionament del sistema i dels seus resultats.
13. L’afavoriment de les noves tecnologies
de la informació, la comunicació i l’aprenentatge.
14. El foment de la dimensió europea del nostre
sistema educatiu.
Aquests punts i la seva ampliació i
matisació haurien de ser el guió per una nova Llei d’educació de Catalunya,
objectiu polític pel qual des del PSC treballarem en tots els nivells en què
tenim responsabilitat. I ho farem perquè, per la nostra tradició de partit compromès
amb l’educació, ens sentim absolutament responsables de l’instrument de
governament educatiu més important del nostre país en els darrers anys: el
Pacte nacional per l’educació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada