El model
educatiu d’interès públic i la nova llei d’educació
Irene Rigau i
Oliver
Va ser diputada
del Parlament de Catalunya des de 2003 fins 2011 per CIU i des de 2012 és diputada
de Junys pel Sí.
Convergència i Unió proposa
per a Catalunya la definició i desplegament del model d’interès públic d’acord
amb el que preveu el nou Estatut d’Autonomia. Entenem que la llei catalana
d’educació ha de fomentar les característiques del model d’interès públic que
ha de garantir els drets i les llibertats d’educació, especialment, el dret
constitucional dels pares a escollir l’ensenyament dels seus fills. D’acord amb
les premisses estatutàries, la llei ha de recollir els drets i deures en
l’àmbit de l’educació que han de quedar fixats i garantits:
a. El dret a una educació de
qualitat i a accedir-hi en condicions d’igualtat.
b. El dret de les mares i els
pares que llurs fills i filles rebin la formació religiosa i moral que vagi
d’acord amb llurs conviccions a les escoles de titularitat pública.
c. El dret a la formació
professional i a la formació permanent de totes les persones.
d. El dret a rebre l’ensenyament
en català, el qual s’ha d’utilitzar normalment com a llengua vehicular i
d’aprenentatge en l’ensenyament.
Les característiques del nou
model han de regular-se a l’articulat de la llei per la qual es garanteixin els
aspectes següents:
a. La suficiència financera
dels centres docents de la Generalitat de Catalunya.
b. La suficiència de
finançament dels centres docents privats. En els centres concertats, les etapes
gratuïtes ho seran efectivament, mitjançant l’augment de la partida econòmica
destinada a atendre les despeses de funcionament.
c. La disponibilitat dels
recursos necessaris i suficients per atendre el dret de totes les persones a
disposar d’ajuts públics.
d. L’elaboració participada de
la programació dels llocs escolars. A les àrees territorials de forta demanda o
insuficientment ateses, es construiran centres de titularitat pública i es
podran establir subvencions i ajuts per a la construcció, ampliació i
equipament de centres que serveixin a l’interès públic i acceptin el model de
servei educatiu d’interès públic reconegut a l’Estatut d’Autonomia i al Pacte Nacional
per l’Educació en concordança amb la legislació vigent.
e. Un sistema d’elecció de
centres i d’admissió d’alumnes. Tots els centres docents podran fixar criteris
complementaris en l’admissió d’alumnes, sempre que no suposin discriminació per
qualsevulla causa o circumstància personal o social.
f. El respecte al projecte
educatiu dels centres públics i al caràcter propi dels centres d’iniciativa
privada.
La nova llei hauria de regular
també els nous mecanismes de participació i dels sectors afectats en la
programació educativa que al nostre entendre requereix:
a. La participació efectiva de
les Administracions Locals, les quals també intervindran en la planificació,
l’ordenació i la gestió de l’educació en el temps escolar i en el no escolar.
b. La participació efectiva de
les Organitzacions de titulars dels centres d’iniciativa social, amb voluntat
de servei d’interès públic.
c. La participació efectiva
dels membres de la comunitat educativa, famílies, professors, mestres i altre
personal i alumnes, que tenen també el dret a participar en les decisions dels
centres docents. Els directors dels centres públics seran especialment escoltats.
d. El debat i la participació
de tots els sectors socials i culturals interessats en l’educació.
El model educatiu d’interès
públic ha de promoure la coresponsabilització família-escola
com un dels valors
fonamentals. Per aquest motiu la llei ha d’establir les responsabilitats
mútues, tot tenint en compte els aspectes de l’educació familiar que no es
poden delegar.
L’entrada al segle XXI, amb
els canvis socials que s’estan produint els darrers anys, obliga a
l’Administració i als centres a una important adaptació i modernització de mètodes
d’ensenyament. Per aquest motiu la llei ha de garantir la potenciació de les tecnologies
amb l’aprenentatge de l’anglès com a tercera llengua, el bon domini de la
llengua castellana i la garantia que el català continuï essent la llengua
vehicular de l’ensenyament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada