Una llei
d’educació, és realment necessària?
Carina Mejías
Va ser
diputada del Parlament de Catalunya entre el 1999 i 2003 i entre el 2006 i el
2010. Des del 2012 és diputada per Ciutadans (article publicat en 2007)
Les filosofies que inspiren
les diverses ideologies polítiques anhelen societats diferents, que van des de
les societats igualitàries i homogènies de l’esquerra fins a les societats
obertes, amb capacitat crítica i sensibilitat social i familiar, de les més liberals.
Aquestes diferències impliquen necessàriament tenir criteris distints a l’hora
d’educar i, per tant, d’aquí parteix la dificultat de trobar punts d’acord,
quan el sistema educatiu és objecte de debat polític.
Els polítics sabem que
l’educació té una importància cabdal a la societat que volem per al futur. No
obstant, cal fer l’exercici responsable de no sotmetre la legislació del
sistema educatiu als interessos polítics i garantir un marc legislatiu i
competencial estable, que permeti als governs prendre les decisions precises en
cada moment sense que això impliqui un canvi normatiu, que convulsi tot el
sistema.
Durant els darrers vuit anys, els
governs han detectat clarament que el sistema educatiu necessitava reformes
urgents, que adaptessin la seva estructura als nous temps i a les noves
exigències d’un alumnat que ha canviat substancialment els seus hàbits, els
seus costums i que té accés a uns nivells d’informació molt alts, que no sempre
contribueixen positivament a la seva formació com a persona.
El Partit Popular de Catalunya
va concórrer a les eleccions autonòmiques amb un projecte polític molt ambiciós
en educació, que no inclou dedicar més temps i més diners a nous canvis
normatius i a elaborar una llei d’educació per a Catalunya. Creiem que l’actual
marc normatiu permet legislar sobre els aspectes més importants del sistema i
el nivell d’autonomia assolit permet assignar la dotació econòmica suficient per
disposar dels mitjans humans i dels recursos tècnics necessaris que l’educació exigeix
avui.
Som coneixedors de les enormes
dificultats per les que passa l’ensenyament a Catalunya i, de fet, així ho
reflecteixen els indicadors nacionals i internacionals, que ens situen a la cua
del rendiment escolar respecte d’altres països europeus. Aquesta situació, que
ja s’està allargant massa en el temps, requereix amb certa urgència un pla de
mesures concretes que tinguin, com a objectiu prioritari, la millora del rendiment
escolar dels nostres alumnes, la seva formació com a persones, afavorir les
millors condicions de treball del professorat, millorar la seva autoestima i la
seva consideració social.
La família és un element
fonamental en les decisions rellevants en l’educació dels fills i, per tant,
s’ha de garantir la pluralitat d’opcions educatives, que permeti als pares decidir
l’educació que volen per als seus fills, d’acord amb les seves conviccions, en
les quals la transmissió de valors de respecte, responsabilitat i esforç seran decisius
per aconseguir l’èxit personal. La col·laboració entre pares i professors ha d’ajudar
a enfortir l’autoritat del mestre i, alhora, l’autoritat dels mestres,
refermarà uns millors nivells de convivència als centres educatius.
La motivació dels nostres
alumnes ha de ser també una clara prioritat, els estímuls han d’arribar a
aconseguir l’interès, la curiositat i l’esperit crític dels alumnes per allò
que estudien i que no és sempre per a tots el mateix, atès que no tots tenen les
mateixes capacitats i ambicions. La diversificació curricular, la semi
professionalització dels estudis per a aquells que tenen més dificultats o la
disminució de les ràtios, són mecanismes a l’abast, que de ben segur
millorarien l’interès i el rendiment escolar.
Totes aquestes mesures no
necessiten una nova “Llei d’educació catalana”. El que necessiten és la
voluntat política d’acabar amb els rèdits partidistes i amb els tòpics, que
enfronten l’escola pública i la privada, que fan de la immigració l’excusa de la
ineficàcia i que cedeixen davant experiències caducades, impròpies dels nous temps
i que l’única solució que aporten, rau en continuar rebaixant l’exigència en el
rendiment escolar.
Per al Partit Popular de
Catalunya, només cal més eficàcia en la gestió. Així ho hem demostrat allà on
governem i on els ciutadans ens han revalidat la seva confiança.
Per això, seguirem treballant
perquè Catalunya garanteixi un millor futur per a les noves generacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada