Reproduïm l'article que es va publicar al Fapelnews Núm. 6
Signat per Diego Barroso, Expresident de l'EPA (European Parents Association)
La Carta Magna de Drets i Responsabilitats
dels Pares a Europa
va ser presentada per la European
Parents Association (EPA),
associació europea de pares i mares que
representa a més de 200 milions de persones
i que té la seu a Brussel·les. Va ser
l’abril de 1996 quan es va donar fer públic
el contingut d’aquesta carta.
Diego Barroso, president de l’EPA, va estar
present al XXV Congrés de la fapel i va
fer, en resum, la presentació dels punts
fonamentals dels drets i deures dels pares
a Europa que fa la carta i que reproduïm
en aquestes pàgines.
En aquesta Carta Magna s’observen els
trets característics i definitoris que actualment
es troben a totes les Constitucions
democràtiques i que reprodueixen els
continguts de l’article 26 de la Declaració
Universal dels Drets Humans. El dret a
l’educació i a la llibertat d’ensenyament
pertanyen als drets i llibertats bàsiques
dels homes i als fonaments de la societat
democràtica. L’educació de la persona és
condició indispensable per a l’exercici dels
drets civils i polítics. La capacitat per a
utilitzar els drets personals requereix un
saber i uns coneixements apropiats.
A partir d’aquesta Carta, l’Assemblea
Parlamentària del Consell d’Europa va
redactar la Recomanació 1501, adoptada
el 26 de gener de 2001 a la 8a sessió, on
es fan una sèrie de reflexions i propostes
que defineixen el paper que s’han d’exigir
a les famílies i els centres d’ensenyament
en l’educació de nens i nenes. La Recomanació
assenyala que els pares són els
primers educadors dels seus fills: “Tenen
la responsabilitat i el deure d’establir les
seves bases intel·lectuals i emocionals i
de desenvolupar el seu sistema de valors
i d’actituds, tenint en compte que
el futur de l’infant es troba molt condicionat
durant l’etapa escolar. També cal
que exerceixin les seves responsabilitats
com a pares d’alumnes. Pel que fa a les
responsabilitats de l’escola, l’Assemblea
reconeix que “l’estat, a través del sistema
educatiu, ha de fer dels joves uns bons
ciutadans i uns bons professionals, alhora
que els ha de donar les bases d’un aprenentatge
i desenvolupament personal al
llarg de tota la seva vida".
L’EPA desitja formular aquesta filosofia en la següent declaració de principis:
1. Els pares tenen el dret d’educar els
seus fills sense discriminacions per
motiu de color de la seva pell, orígens
ètnics, nacionalitat, creences, sexe o
situació econòmica. Els pares tenen el
deure d’educar els seus fills en bé de
la mútua responsabilitat i en un món
humà.
2. Els pares tenen el dret del reconeixement
de la seva primacia com a educadors
dels seus fills. Els pares tenen el
deure de criar els seus fills de manera
responsable i no desatendre’ls.
3. Els pares tenen dret al ple accés dels
seus fills al sistema educatiu en base a
les seves necessitats, capacitats i mè-
rits. Els pares han de comprometre’s,
com a socis de l’escola, en l’educació
dels seus fills.
4. Els pares tenen dret d’accés a tota
la informació de l’escola relativa als
seus fills. Els pares tenen el deure de
proporcionar a l’escola dels seus fills
tota la informació pertinent orientada
a assolir els objectius per als quals
treballen en comú.
5. Els pares tenen el dret d’escollir
l’educació més d’acord amb les seves
conviccions i amb els valors que assumeixin
en l’educació dels fills. Els pares
tenen el deure de realitzar opcions amb
coneixement de causa i conscientment
pel que fa a l’educació que els seus fills
han de rebre.
6. Els pares tenen el dret que el sistema
educatiu respecti les seves arrels espirituals
i culturals quant a l’educació
que s’imparteix als seus fills. Els pares
tenen el deure d’educar els seus fills
respectant i acceptant els altres i les
seves conviccions.
7. Els pares tenen el dret d’influir en la
política aplicada als seus fills per part
de l’escola. Els pares tenen el deure
de comprometre’s personalment amb
l’escola dels seus fills, considerada com
un element fonamental de la comunitat
local.
8. Els pares i les associacions de pares
tenen el dret de ser activament consultats
sobre la política adoptada per les
autoritats públiques en tots els nivells.
Els pares han de tenir organitzacions
representatives democràtiques en tots
els nivells que els representen a ells i
els seus interessos.
9. Els pares tenen el dret a l’assistència
material de l’estat per superar els
obstacles financers d’accés a l’educació
dels seus fills. Els pares tenen el deure
de dedicar temps i a comprometre-s’hi
personalment, per als seus fills i la
seva escola, tot recolzant els esforços
que fa l’escola per assolir els objectius
educatius.
10. Els pares tenen el dret d’obtenir
una educació d’alta qualitat per part de
les autoritats públiques competents.
Els pares tenen el deure d’ajudar-se
mútuament per millorar les seves
aptituds com a educadors principals i
com a socis en la relació existent entre
la llar i l’escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada