Reproduïm l'article que es va publicar al Fapelnews Núm. 7
Signat per Xavier Serra, Professor de Filosofia
La televisió repeteix que “qui educa
és tota la tribu”. Aquest proverbi
massai l’ha difós insistentment
per aquí en José Antonio Marina.
Deu ser veritat, en part o del tot,
no pas només a l’Àfrica, sinó arreu. Entre
nosaltres, a Occident, l’educació s’ha
anat transferint a unes institucions professionalitzades,
que paguem entre tots.
La família encara hi té molt a dir, però
el fet és que la nostra societat demana a
uns professionals –als IES, CEIP o escoles
de tota mena– que ens eduquin els fills.
La pregunta feta a un nen sobre el seu
progrés, el seu creixement i aprenentatge,
sol significar de fet: com va a escola?
I freqüentment ens respon dient-nos les
notes que treu, com se’n surt dels estudis
curriculars, quina relació té amb els companys,
si fa els deures quan toca, quins dels
“profes” són més “guais”, etc.
Hi ha diferents maneres de valorar la feina
que es fa als nostres centres educatius.
Segur que han observat que força persones
que visiten un museu o una exposició
gratuïta solen estar-hi poca estona, parlen
força alt i, a vegades, només s’hi passegen.
En canvi, en el cas que la visita sigui de
pagament, possiblement tenen una actitud
més activa, intensa i interessada. És
una reacció psicològica que he observat
repetidament. Vaig anar fa poc al British
Museum, a Londres. És gratis: The British
Museum is free to all visitors, diuen.
Però per a algunes mostres temporals cal
pagar: per exemple, l’exposició The First
Emperor –la dels guerrers de terracota–
costa 12 lliures esterlines actualment. Vet
aquí que el cap de setmana de Pasqua ni
pagant hi podies entrar: s’havien exhaurit
les entrades feia temps. Hi ha moltes
coses valuoses al British, obres úniques
al món (egípcies, gregues, ...) però on els
visitants s’hi deixen la pell és per entrar en
les zones de pagament: sembla que el seu
valor augmentés pel que costa entrar-hi.
Potser saber què val una cosa n’augmenta
la vàlua.
Una cosa semblant podria ajudar a l’educació
del nostre país. Diuen que força aspectes
de l’ensenyament formal obligatori
estan en crisi entre nosaltres. És un servei
gratuït, que l'Estat regala a tots els nens
i nenes fins els 16 anys, només pel fet de
ser aquí (encara que els seus pares no paguessin,
de moment, impostos directes).
Ho finança tot (edificis, docents, material,
manteniment, ...) amb els diners que recull
dels ciutadans. Però, d’aquesta manera,
poca gent sap el que això costa (el preu
d’educar cada nena o cada nen fins que
compleixi 16 anys). No és pas que no ho
paguem, no, però sembla gratis, com l’aire
que respirem o les imaginacions que formulem.
I no és veritat. Hi invertim força
diners. No sé si suficients, però sí molts:
aquesta grossa xifra global sí que la publica
el govern.
Penso que si cada pare i cada mare sabéssim
quan costa cada dia del fill a escola
ens ho prendríem d’una altra manera.
El desinterès i la indiferència ens farien
vergonya. Els pares que –perquè volen i
perquè poden– han de pagar del tot una
escola privada o bé, d’altra banda, aquells
que saben com pateix financerament el
centre educatiu concertat escollit, potser
en són més conscients. Experimenten en
la pròpia pell que res és gratis. I això els
mou a interessar-s’hi, a no perdre’s les
reunions, a revisar que les coses siguin
netes i que es facin com cal. Quan apuntem
la mainada a extraescolars (música,
un idioma, nedar, ...) i ho paguem de la
butxaca, per molt adolescents i rebels que
se’ns posin els fills, hi van i ho aprofiten:
“Oh, i tant que hi van! Ho hem pagat”, li
diem. Si no ens costés res, si fos gratuït,
la deixadesa podria prendre força.
Faig dues propostes: la primera, que cada
família rebi una informació seriosa i clara
(amb dades ben comptades: mestres i PAS,
material, instal·lacions, etc.) del cost de
la plaça escolar del seu fill. Una mena de
rebut formal: allò que entre tots hem pagat
per a l’educació d’aquella nena o nen
en concret, i mes per mes o dia per dia.
Els ordinadors ho poden elaborar fàcilment,
i amb colors.
Seria educatiu per als
alumnes i, de ben segur, útil per als pares:
els animaria a participar més en el centre
educatiu, redescobrint-se protagonistes.
La segona proposta reclama transparència:
el dret civil a poder escollir escola inclou
conèixer totalment com està i com funciona
cada centre educatiu. Reivindiquem
que siguin clars i oberts: estadístiques de
qualificacions, ús dels recursos econòmics
rebuts, ràtio de professors per aula o per
alumne, projectes endegats, etc.
Cal que
els centres educatius –essent públics els
que ho són, o bé d’iniciativa associativa o
particular els altres– tinguin personalitat
pròpia. Només així serem lliures en educació,
renaixerà la il·lusió i l’excel·lència
deixarà de ser un discurs demagògic. La
igualtat ho ha de ser d’oportunitats però
no pas un igualitarisme de tipus soviètic,
allò del “tots és de tots”, que ara ja no és
pas progressista. l
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada