Reproduïm l'article que es va publicar al Fapelnews Núm. 6
Signat per Josep Menéndez, Fundació Joan XXIII
Pepe Menéndez va exposar en una interessant
ponència les línies mestres del paper de les fundacions en l’educació. A
continuació, les exposem en forma d’abstracte. Lluís Vila-Abadal, membre de la
Coordinadora Catalana de Fundacions, en va fer la presentació. L es fundacions
han estat una eina tradicional de resposta social a necessitats benèfiques o
religioses. A Espanya tenen el seu origen a l’antic règim i han passat per
diverses vicissituds fins a la promulgació de la Constitució de 1978, que
empara per primera vegada el dret de fundar (art. 34) i estableix el principi
de legalitat (art. 53). S’ha de tenir en compte que l’objecte de la fundació ha
de ser d’interès general. El 1994 es promulga la llei espanyola de fundacions,
on s’especifica que les comunitats autònomes tenen competència exclusiva en la
matèria. Aquesta llei planteja la següent definició de fundació: “Son
fundaciones las organizaciones constituidas sin ánimo de lucro que, por
voluntad de sus creadores, tienen afectado de modo duradero su patrimonio o la
realización de fines de interés general” (art. 1 Llei de fundacions d’àmbit
estatal).
Requisits necessaris per a la creació d’una fundació:
• Patrimoni com
a condició sine qua non perquè tingui personalitat jurídica.
• Patrimoni
afectat a la realització de finalitats d’interès general.
• Obligació de
mantenir-ne la productivitat i obligació de conservar-ne el patrimoni.
• Paper
del Protectorat del Departament de Justícia del Govern de la Generalitat
(auditories). Esquema de funcionament d’una fundació:
• L’administració pública
paga el sou del professorat per les hores curriculars a través del pagament
delegat.
• L’administració pública també paga una quantitat a compte de
despeses d’estructura.
• La llei prohibeix específicament el cobrament de
quotes obligatòries en concepte d’ensenyament curricular.
• La llei estatal
també prohibeix especí- ficament que l’estat faci aportacions a entitats
privades en concepte d’amortitzacions i inversions.
La situació actual en què
es troben les escoles concertades és que el finançament públic no arriba a
cobrir les despeses reals dels serveis que s’estan oferint a la gran majoria
d’aquestes escoles concertades de qualitat. Per això, des de l’escola
concertada s’han de cercar vies per cobrir les amortitzacions, les despeses de
serveis educatius que queden fora de la docència directa, l’augment d’hores
lectives, com són les activitats complementàries, i la previsió d’inversions
que permetin no perdre qualitat educativa.
Com podem posar remei a aquesta
situació? La solució actual ve de la mà de la creació de fundacions. De
fundacions, n’hi ha de dos tipus: de propietat d’institucions religioses,
regides pel Dret Canònic, i de titularitat civil, regides per les lleis
espanyola i catalana. A l’hora de crear una fundació hi ha certs condicionants
a tenir en compte, com a mínim tres: el caire voluntari i solidari de
l’aportació que hi fan els pares, el concepte de pagament per serveis i
aportació voluntària a la fundació (la qüestió de les desgravacions), i la manca de consens social sobre la claredat
en la gestió.
Feblesa o oportunitat
La llei obliga les fundacions a constituir
uns òrgans legals i democràtics de
funcionament segons regles establertes
sota el marc legal de les lleis espanyoles
i catalanes. Moltes fundacions han
esdevingut òrgans on les titularitats
educatives poden agrupar membres del
món intel•lectual, social, empresarial i
d’altres tipus que representen l’esperit
de la titularitat.
Així mateix, es plantegen certs elements
estratègics: la transparència i rendició de
comptes, amb especial importància de la
transparència per a la construcció de la
confiança social, i la presentació pública
anual de les activitats, els projectes i els
comptes a la comunitat educativa que
rodeja l’escola són elements imprescindibles
i molt poderosos a l’hora de cercar
aquelles aliances que l’escola necessita per
poder oferir un autèntic servei educatiu
de qualitat. A més, cal desenvolupar unes
bones pràctiques.
Les fundacions són una bona oportunitat
de lideratge social, atès que aporten una
visió del món, una ètica i uns valors que
les distingeixen d’altres opcions, a més de
capacitat de construcció de comunitats
educatives. Per això poden ser un “think
tank”, ja sigui de l’entorn més proper o
més general.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada