Reproduïm l'article publicat a la revista Fapelnews núm. 16
Redacció
L’associació
“Förbundet Hem och Skola i Finland” va publicar un treball sobre els deures
escolars dels pares, en el qual es recullen 11 senzills i originals consells
sobre com ajudar, donar suport i animar als nostres fills en les tasques
escolars. Aquest text impulsat des de Finlàndia es va publicar per tota Europa
i es va traduir a l’anglès, francès, grec, danès, finès, espanyol, català,
alemany, etc. Aquest document, elaborat per Helena Nyberg, es va publicar al
nostre país de la mà de la Fapel.
Tranquil·litat i relaxació
Els nens i els pares tenen conceptes diferents
sobre on i com fer els deures escolars. Fins els 10 o 11
anys, els nens prefereixen tenir a la vora un adult en el moment de fer els
deures. S’ha de procurar, doncs, ser a prop del nen per poder-lo ajudar si és
necessari. Quan el nen consideri que pot fer els deures escolars pel seu
compte, ell mateix prendrà la iniciativa de marxar a la seva habitació. Després
podrà verificar els resultats d’aquesta iniciativa per estar segur que aquest
plantejament funciona.
Horaris uniformes, evitar anar-se'n tard al llit
La bona
realització dels deures escolars exigeix la uniformitat dels horaris. Els
hàbits de treball han d’adquirir-se des de l’inici del curs escolar. Els hàbits
de treball del nen han de considerar-se tant importants com els de la resta
dels membres de la família. És important comentar de tant en tant els desitjos
i expectatives de cada un dels membres de la família.
Els deures escolars no es limiten a l’aprenentatge de
coses noves
En temps
dels romans ja es deia “Repetitio mater est studiorum”, és a dir, “la repetició
és la base de l’estudi”. Quant més breus siguin els espais de temps dedicats
pel nen a fer els deures, més grans seran les oportunitats d’avançar en els
coneixements.
Si ajuda el seu fill a concentrar-se en el que fa, aquest
no haurà de dedicar gaire temps als seus deures escolars
El temps
dedicat regularment als deures (entre 10 i 20 minuts) donarà com a resultat un
aprenentatge eficaç. Moltes de les coses que sabem com a adults les vam
adquirir mitjançant la pràctica quan érem joves. De nens hem après de memòria
cançons i maneres de comportament. Per diversos motius, els nens a l’actualitat
tenen dificultats per concentrar-se; en aquest cas, els ajudarà la pràctica
d’algunes tècniques bàsiques, com el ritme, l’equilibri i la coordinació. Un
bon complement dels deures és desenvolupar una activitat física esportiva.
L’exercici físic i diferents formes de moviment són molt importants per al
desenvolupament de l’activitat motora dels nens.
Asseguri’s que el seu fill entén els conceptes exigits en
les diferents matèries
Cada
matèria té els seus propis conceptes. Un concepte evident per als pares pot ser
completament incomprensible per a un nen. Escolti el seu fill, de manera que
pugui ajudarlo a desenvolupar conceptes. Conversi amb ell, eviti els monòlegs.
Llegeixi al seu fill tot el que ell vulgui, és una bona manera de conviure. Un
nen d’11 anys també necessita passar estones amb el pare o la mare o millor
encara, amb tots dos. A vegades és agradable no ser considerat definitivament
com un fill gran.
Intenti parlar dels deures escolars de manera positiva
Recordi
que convé comprovar de vegades el que el seu fill sabia fa un o dos anys. La
concepció del temps que tenen els nens no és similar a la dels adults. La
infància, per a ells, sembla interminable i monòtona. Tot nen passa per
períodes baixos i, llavors, necessita molt suport. Els pares han d’evitar una
constant ambició; l’expressió “si vols, pots”, gairebé mai no ajuda ningú.
No compari el seu fill amb els seus germans o germanes, o
amb la facilitat amb què el pare o la mare feien les coses
Cadascú té
el dret de ser únic i ha de ser respectat com a tal.
En cas de tenir conflictes a casa, posi’s en contacte amb
l’escola per obtenir un consell per ajudar el seu fill
És bo per al
nen saber que els pares i els professors dialoguen sovint sobre ell i la seva
formació. Hi ha tres sectors que determinen l’èxit a l’escola: els nens, els
professors i els pares. Per aquest motiu, la comunicació ha de funcionar
correctament. A un nen pot resultar-li molt difícil concentrar-se a l’escola si
té una problemàtica personal que no li ho permet. Si el nen sap que el
professor està informat, l’escola serà més fàcil per al nen.
El nen sempre ha de ser responsable del seu propi
aprenentatge i els pares d’animar-lo, ajudar-lo i elogiar-lo
“No limiti
massa el desenvolupament del seu fill suprimint totes les dificultats del seu
camí” (Rolf Arnkil). L’aprenentatge gradual per ser responsable de les accions
i de les omissions és un element important de l’educació.
L’ajuda tècnica, per exemple els cassets, poden
utilitzar-se com a element de recolzament
A un nen de 9 anys que tingui dificultats en
la lectura, li pot anar bé tenir el text gravat pel pare o la mare.
L’aprenentatge serà molt més efectiu si el nen mira el text i escolta la cinta
al mateix temps.
Els
ordinadors personals poden ser útils per a la pràctica de l’escriptura i les
matemàtiques. També per trobar informació que complementi els seus
coneixements. Els nens, sovint, inventen bons mètodes propis d’aplicació. Les
paraules en llengua estrangera també es poden aprendre d’aquesta manera.
L’escola no ho és
tot al món, però és un element important i s'ha de fer bé, ja que s'ha de fer
de tota manera
Donada la
situació actual a les escoles, és molt important que els pares ajudin els seus
fills a fer els deures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada