dimecres, 12 d’abril del 2017

Els deures escolars dels pares

Reproduïm l'article publicat a la revista Fapelnews núm. 16


Redacció


L’associació “Förbundet Hem och Skola i Finland” va publicar un treball sobre els deures escolars dels pares, en el qual es recullen 11 senzills i originals consells sobre com ajudar, donar suport i animar als nostres fills en les tasques escolars. Aquest text impulsat des de Finlàndia es va publicar per tota Europa i es va traduir a l’anglès, francès, grec, danès, finès, espanyol, català, alemany, etc. Aquest document, elaborat per Helena Nyberg, es va publicar al nostre país de la mà de la Fapel.

Tranquil·litat i relaxació
Els nens i els pares tenen conceptes diferents sobre on i com fer els deures escolars. Fins els 10 o 11 anys, els nens prefereixen tenir a la vora un adult en el moment de fer els deures. S’ha de procurar, doncs, ser a prop del nen per poder-lo ajudar si és necessari. Quan el nen consideri que pot fer els deures escolars pel seu compte, ell mateix prendrà la iniciativa de marxar a la seva habitació. Després podrà verificar els resultats d’aquesta iniciativa per estar segur que aquest plantejament funciona.

Horaris uniformes, evitar anar-se'n tard al llit
La bona realització dels deures escolars exigeix la uniformitat dels horaris. Els hàbits de treball han d’adquirir-se des de l’inici del curs escolar. Els hàbits de treball del nen han de considerar-se tant importants com els de la resta dels membres de la família. És important comentar de tant en tant els desitjos i expectatives de cada un dels membres de la família.

Els deures escolars no es limiten a l’aprenentatge de coses noves
En temps dels romans ja es deia “Repetitio mater est studiorum”, és a dir, “la repetició és la base de l’estudi”. Quant més breus siguin els espais de temps dedicats pel nen a fer els deures, més grans seran les oportunitats d’avançar en els coneixements.

Si ajuda el seu fill a concentrar-se en el que fa, aquest no haurà de dedicar gaire temps als seus deures escolars
El temps dedicat regularment als deures (entre 10 i 20 minuts) donarà com a resultat un aprenentatge eficaç. Moltes de les coses que sabem com a adults les vam adquirir mitjançant la pràctica quan érem joves. De nens hem après de memòria cançons i maneres de comportament. Per diversos motius, els nens a l’actualitat tenen dificultats per concentrar-se; en aquest cas, els ajudarà la pràctica d’algunes tècniques bàsiques, com el ritme, l’equilibri i la coordinació. Un bon complement dels deures és desenvolupar una activitat física esportiva. L’exercici físic i diferents formes de moviment són molt importants per al desenvolupament de l’activitat motora dels nens.

Asseguri’s que el seu fill entén els conceptes exigits en les diferents matèries
Cada matèria té els seus propis conceptes. Un concepte evident per als pares pot ser completament incomprensible per a un nen. Escolti el seu fill, de manera que pugui ajudarlo a desenvolupar conceptes. Conversi amb ell, eviti els monòlegs. Llegeixi al seu fill tot el que ell vulgui, és una bona manera de conviure. Un nen d’11 anys també necessita passar estones amb el pare o la mare o millor encara, amb tots dos. A vegades és agradable no ser considerat definitivament com un fill gran.

Intenti parlar dels deures escolars de manera positiva
Recordi que convé comprovar de vegades el que el seu fill sabia fa un o dos anys. La concepció del temps que tenen els nens no és similar a la dels adults. La infància, per a ells, sembla interminable i monòtona. Tot nen passa per períodes baixos i, llavors, necessita molt suport. Els pares han d’evitar una constant ambició; l’expressió “si vols, pots”, gairebé mai no ajuda ningú.

No compari el seu fill amb els seus germans o germanes, o amb la facilitat amb què el pare o la mare feien les coses
Cadascú té el dret de ser únic i ha de ser respectat com a tal.

En cas de tenir conflictes a casa, posi’s en contacte amb l’escola per obtenir un consell per ajudar el seu fill
És bo per al nen saber que els pares i els professors dialoguen sovint sobre ell i la seva formació. Hi ha tres sectors que determinen l’èxit a l’escola: els nens, els professors i els pares. Per aquest motiu, la comunicació ha de funcionar correctament. A un nen pot resultar-li molt difícil concentrar-se a l’escola si té una problemàtica personal que no li ho permet. Si el nen sap que el professor està informat, l’escola serà més fàcil per al nen.

El nen sempre ha de ser responsable del seu propi aprenentatge i els pares d’animar-lo, ajudar-lo i elogiar-lo
“No limiti massa el desenvolupament del seu fill suprimint totes les dificultats del seu camí” (Rolf Arnkil). L’aprenentatge gradual per ser responsable de les accions i de les omissions és un element important de l’educació.

L’ajuda tècnica, per exemple els cassets, poden utilitzar-se com a element de recolzament
 A un nen de 9 anys que tingui dificultats en la lectura, li pot anar bé tenir el text gravat pel pare o la mare. L’aprenentatge serà molt més efectiu si el nen mira el text i escolta la cinta al mateix temps.

Els ordinadors personals poden ser útils per a la pràctica de l’escriptura i les matemàtiques. També per trobar informació que complementi els seus coneixements. Els nens, sovint, inventen bons mètodes propis d’aplicació. Les paraules en llengua estrangera també es poden aprendre d’aquesta manera.

 L’escola no ho és tot al món, però és un element important i s'ha de fer bé, ja que s'ha de fer de tota manera
Donada la situació actual a les escoles, és molt important que els pares ajudin els seus fills a fer els deures.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada