Les qüestions de gènere
estan prenent un important paper a l’escola; i els reptes són: la
igualtat d’oportunitats, la convivència entre sexes, l’eradicació
dels alts percentatges de fracàs escolar... La tradicional escola
mixta ha contribuït de manera fonamental a l’accés de la dona a
l’educació. Però d’això ja fa molts anys i, avui, aquest model
d’organització escolar, es veu insuficient per assolir aquests
objectius.
És per això que a
diversos països, i a casa nostra, estan apareixent veus dissonants.
Per una banda, hi ha qui vol assolir aquests objectius sense
qüestionar el caràcter mixt de les escoles, amb unes pràctiques
que se solen anomenar “coeducadores”; per altra banda hi ha
aquells que, disposats a buscar els millors procediments per
aconseguir els objectius, es plantegen —entre d’altres aspectes—
la conveniència del caràcter mixt de les escoles.
Efectivament, són
diferències preocupants que es manifesten tant entre nois com entre
noies, durant i tot just acabada l’escolarització: » “A
matemàtiques, les noies presenten sistemàticament un menor interès
i satisfacció en relació amb l’assignatura, sentiments
d’inferioritat i uns majors nivells d’impotència i estrès a
classe.” (Aprender para el mundo de mañana. Resumen de resultados,
PISA 2003, pàg.17)
» Una taxa de titulació
a la ESO del 77,6% per a les noies i de només 63,2% per als nois.
(Comunidad Escolar, núm.766, 25/5/2005)
» Tres vegades més
nois que noies es presenten a la selectivitat a la via
científicotècnica; gairebé quatre vegades més noies que nois a la
d’humanitats... (PAU juny 2005, www.gencat.net)
De dades com aquestes n’hi
ha un bon grapat, dades semblants apareixen també al món
professional. I, cal adonar-se’n, en diferents aspectes els nois i
les noies surten perjudicats de manera diferent. Per alguns, la
solució passa per fomentar la igualtat a l’escola mantenint una
educació mixta; a l’escola diferenciada —amb el seu avançat
plantejament del tractament del gènere a l’escola— es vol
fomentar aquesta igualtat tenint en compte la diferència i creant
l’entorn més adequat per al màxim desenvolupament de les
potencialitats personals i socials dels nois i de les noies.
Crida l’atenció que
sovint les noves propostes d’escolarització diferenciada apareixen
precisament per una voluntat d’evitar discriminacions. El recent
debat a França, per exemple, ha aparegut arrel del sexisme creixent
a un model escolar que creia que el caràcter mixt de les escoles
portaria automàticament a la convivència i a la igualtat.
Iniciatives de diferenciació als Estats Units s’han manifestat de
manera molt eficaç per a la promoció social i acadèmica de noies
de barris marginals. Instituts d’Alemanya i d’Àustria estan
experimentant amb èxit les classes separades; és el cas del
Gymnasium Rahlgasse de Viena, escola centrada i compromesa des dels
seus inicis amb l’educació per a la igualtat.
I és que avui, als països
occidentals, ja no es dóna enlloc una educació que no tingui entre
els seus objectius la igualtat d’oportunitats per a noies i nois.
Però aquesta igualtat d’oportunitats no s’ha de confondre pas
amb igualtat de resultats; si no, podem caure en polítiques que
«forcin» la voluntat de l’alumnat cap a interessos diversos dels
que els motiven: “La Junta dará 200 euros a quien curse ciclos
«impropios» de su sexo. Se ayudará a las mujeres que se matriculen
en cursos de Electricidad y a los varones que lo hagan en Estética y
Peluquería, entre otras ramas susceptibles de recibir apoyo
oficial.” (Diario de Cádiz, 22/2/2006); i notícies d’aquest
estil són cada cop més freqüents.
Avui, la investigació
educativa sovint considera l’educació diferenciada molt eficaç
per als propòsits esmentats; objectius que s’aconsegueixen
precisament amb el tractament diferencial de noies i nois, adaptant
la tasca docent als diferents estils d’aprenentatge de nenes i
nens; amb l’entorn que es crea en un àmbit d’aquestes
característiques, que lluny de reforçar estereotips els elimina més
eficaçment. “Si se quiere conseguir que la sociedad sea
igualitaria, no se debe tratar igual a quienes son diferentes.” (A.
Ferrús, El País, 21/3/2006 pàg.50)
Pel que fa a l’educació
diferenciada, jo destacaria el següent: l’aula mixta reprodueix
l’entorn social amb allò bo i allò dolent i, per tant, tots els
estereotips de gènere i pràctiques sexistes hi són presents. Les
aules diferenciades es constitueixen en un entorn d’aprenentatge
que, sense fugir de la realitat, permet que —durant les hores
d’escolarització— els nens i les nenes no hagin de suportar
aquests condicionants. Per altra banda, aquesta situació facilita
que els i les alumnes optin —amb llibertat d’oportunitats— per
estudis i professions tradicionalment assignades a l’altre sexe.
Una educació que té en compte les diferències de nenes i nens —de
maduració, d’interessos, etc.— potencia cada gènere al màxim,
la qual cosa és notablement equitativa, perquè dóna a cadascú el
que necessita; l’organització escolar diferenciada ho facilita
molt.
El debat a Catalunya i
Espanya és encara poc madur; una prova és que sovint el trobem
segrestat, fora del seu àmbit propi (professorat, pares, pedagogs…)
per romandre en el camp del partidisme
polític o del
sindicalisme.
I, també sovint,
s’observa que el caràcter mixt escolar és un tabú, un dogma
inqüestionable. Però això passa aquí; fora de les nostres
fronteres apareixen punts de vista que caldrà replantejar a casa
nostra. Com a exemple, les següents cites:
» Un recent article
aparegut a la progressista i coneguda revista holandesa HP/De Tijd
deia: “Ha arribat l’hora de reintroduir el més aviat possible
els col•legis per a nois.” (HP/De Tijd, 3/2/2006)
» “La separació dels
sexes durant la infància constitueix una etapa essencial del
desenvolupament de la seva identitat sexual.” (Conseil Superieur de
l’Éducation. Pour une meilleure réussite scolaire des garçons et
des filles. Avis au ministre de l’Éducation. Octobre de 1999,
Québec, pàg.81)
» “És necessari
desfer-se definitivament del prejudici que les noies necessiten
classes conjuntes amb els nois per no estar en desavantatge
professional. Això és completament fals, com ho és també que nois
i noies aprenen a conèixer-se millor assistint a classes mixtes.”
(H. Simonis, diputada socialista i coneguda feminista alemanya)
» “El nostre objectiu a
llarg termini és fer l’educació diferenciada assequible com a
opció per a tots els nens, i no només per als fills de pares amb
mitjans per permetre’s una escola privada.” (Hillary
Clinton)
Jaume Camps
Article publicat al número 2 de Fapel News, Gener 2007
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada