Les
persones amb discapacitat intel·lectual davant d’un nou model de societat: la
societat de la informació
Cristina Luna Brosa – Neuropsicòloga
Ens trobem davant d’una societat que canvia
constantment, amb noves oportunitats de comunicació i de relació interpersonals.
Les tecnologies ofereixen noves oportunitats i possibilitats de comunicació,
oci i formació per a les persones.
Les persones amb discapacitat
intel·lectual són un sector amb risc d’exclusió, ja que fàcilment queden fora
de l’accés a la informació, de l’ús de les estructures de relació social en
xarxa i de les TIC en general, per la complexitat i el perill de tots aquests
elements. Això suposa una barrera per a aquestes persones, ja que requereixen la
supervisió del seu cuidador/tutor, que els limita l’accés lliure als mitjans de
comunicació o redueix la seva autonomia a l’hora de seleccionar els continguts,
pels riscos que impliquen les TIC mal emprades. El fet que les noves
tecnologies comportin riscos demana que s’afrontin amb precaució i educació.
D’aquesta preocupació n’han estat
conscients molts grups de professionals relacionats amb el món de la
discapacitat, que veuen imprescindible la creació de sistemes d’accés als nous formats
tecnològics i l’adaptació d’aquests sistemes en benefici de la millora de
tècniques d’ensenyament i aprenentatge i de l’adaptació educativa i personal.
En aquest sentit, s’han desenvolupat diferents tipus d’accions. Per una banda,
s’han dissenyat diferents programes dirigits a ensenyar a aprendre l’ús de les noves
tecnologies i, per una altra, s’han dissenyat programes amb objectiu d’avaluar
els beneficis que l’ús de tècniques informàtiques aporten al desenvolupament
cognitiu i global de les persones amb discapacitat intel·lectual.
La repercussió de les TIC en
l’aprenentatge no es limita a la necessitat de saber com utilitzar-les, si no
que s’han convertit en un mitjà d’aprenentatge. Són una eina que afavoreix el procés
educatiu a nivell metodològic, emocional i motivacional. Així doncs, les TIC
s’han convertit en un instrument per desenvolupar les capacitats cognitives,
instrumentals i funcionals de les persones amb discapacitat intel·lectual Per
tant, són una eina de formació i aprenentatge i de desenvolupament personal, i
també un mitjà d’inclusió social per a les persones amb discapacitat
intel·lectual.
El gran atractiu visual i auditiu
d’aquests recursos TIC és un bon al·licient i reclam per generar un
aprenentatge més motivador, actiu i lúdic.
En aquest sentit, les TIC no només faciliten
el dia a dia dels ciutadans sinó que resulten imprescindibles per assolir la
igualtat d’oportunitats de les persones amb discapacitat intel·lectual, i són
un complement imprescindible per regular actuacions i facilitar la resposta
davant situacions en què aquestes persones se senten desfavorides.
Així, l’ús del mòbil, l’ordinador i
aplicacions concretes de les tauletes millora la capacitat comunicativa i la
resolució de problemes concrets, iguala les persones amb discapacitat a la seva
comunitat i a l’entorn i les fan sentir part més activa i plena de la societat.
Les dificultats associades a la discapacitat fan que sovint es trobi a les webs
un excés d’informació que les persones afectades no saben com gestionar, amb
massa tecnicismes, un vocabulari fora del seu abast i poc adient al seu nivell
lector, publicitats no controlades de pàgines no recomanables i pocs controls
de seguretat.
Entre els perills que les famílies i els
especialistes reconeixen es troba el risc a la dependència o a l’ús abusiu, la
preocupació pel ciberassetjament escolar actiu o passiu i la manca de
consciència de problema. Recomanacions a nivell familiar:
- Animar les famílies a conèixer les TIC
millor que els seus fills, per a avançar-se a situacions que es poden ocasionar
- Tenir en compte l’ús d’Internet, la TV,
el mòbil, els jocs en xarxa i les tauletes.
- Adequar l’educació tant a l’edat com al nivell
maduratiu dels fills. Pot ser que l’ús d’Internet, els videojocs o el mòbil
s’hagi iniciat amb companys o amics que no donen un bon model d’ús.
- Hem de poder decidir si, en funció de la
capacitat i el nivell maduratiu, se li pot permetre tenir un correu electrònic
o un compte en alguna xarxa social d’ús massiu.
- Conèixer el que fan i el que interessa als
companys ens ajuda a conèixer el que hem d’anar aconsellant.
- És important plantejar l’educació en
termes de confiança, diàleg, supervisió i establiment clar dels límits.
- Organitzar l’ús de les TIC a partir de
la planificació, pactar horaris i temps no massa llargs i sempre amb algun
adult a prop.
- Fer ús de filtres de control parental.
- Facilitar formació continuada a la
persona amb discapacitat, que l’ajudi a aprendre el que la tecnologia incorpora
de forma ràpida.
Cal fer saber als usuaris que:
- No tot el que es publica a la xarxa és cert
i correcte.
- Existeixen pàgines de baixa moralitat o amb
intencions no bones.
- Han de comunicar-se sempre amb respecte,
no fer bromes ni comentaris indeguts.
- No poden xatejar amb desconeguts.
- No han d’enviar imatges
personals/familiars.
- Han de saber què és la privacitat i com protegir-se,
o deixar que els pares ho facin.
- No han d’escriure dades personals sense
permís o supervisió.
- No han de descarregar ni actualitzar res
sense permís o supervisió de l’adult.
Aquests consells han de servir de premissa
per fer un ús raonable i favorable d’una realitat social que pel fet de ser
extensa no és dolenta en si mateixa, però que mereix una cura responsable i
conscient per part dels usuaris i dels familiars que estan a càrrec de les
persones amb menys autonomia o capacitat personal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada