Vertebrar un projecte educatiu de
país
Ramon Simon i Campà (article publicat
al 2007)
Exresponsable de les polítiques educatives del Departament d’Educació.
Membre de la Comissió Sectorial d’Educació d’ERC
Fa poc més d’un any es va signar solemnement el Pacte Nacional per
l’Educació al Palau de la Generalitat com a expressió de compromís del país amb
l’educació. El pacte estableix, entre els seus principals objectius, reduir el
fracàs escolar, millorar el rendiment general de l’alumnat, prestigiar l’escola
pública i trobar un encaix estable dels centres finançats amb fons públics que
garanteixi la igualtat d’oportunitats i la cohesió social per a tota la
ciutadania catalana.
El pacte va ser concebut com a element estratègic de mirada llarga, de
reconstrucció del sistema des d’un punt de vista estructural i orientador de
les futures polítiques educatives a Catalunya, que s’han de concretar a la Llei
d’Educació de Catalunya. La llei catalana d’educació esdevé una oportunitat per
vertebrar un projecte educatiu de país que garanteixi el dret a l’educació de
tots els ciutadans i de totes les ciutadanes, i que, prenent com a fonament la
igualtat, l’equitat i la justícia social, els ofereixi una educació gratuïta i
de qualitat.
Així, la Llei d’Educació de Catalunya ha d’incorporar els acords del Pacte
Nacional per l’Educació, tot assolint el màxim consens possible dels grups
parlamentaris.
Entre els aspectes fonamentals que la llei hauria de desenvolupar, cal destacar els següents:
Entre els aspectes fonamentals que la llei hauria de desenvolupar, cal destacar els següents:
1. Una opció clara pels principis d’igualtat d’oportunitats i de cohesió
social, que haurien d’impregnar tots els elements del sistema educatiu,
establint un sistema educatiu propi que aposti per una escola catalana,
innovadora i de qualitat, i en el qual l’escola pública sigui l’eix vertebrador
de l’oferta educativa.
2. Una nova visió del finançament, que ha de ser educatiu i no només
escolar. És a dir, ha d’incloure també l’entorn i l’acció educativa no
pròpiament escolar.
3. Recollir els principis generals del sistema educatiu de Catalunya, amb
especial atenció al català com a llengua de l’ensenyament i vehicle de cohesió
social, a la coeducació i a la responsabilitat social dels centres docents
integrats en el servei públic educatiu de Catalunya.
4. Desenvolupar la regulació dels ensenyaments del sistema educatiu
establerts a la LOE i establir altres ensenyaments propis de Catalunya.
5. Establir les bases per al desplegament del Servei Públic Educatiu de
Catalunya com a marc per a la igualtat d’oportunitats i la llibertat
d’ensenyament i fixar les condicions perquè els centres privats puguin prestar
el servei educatiu públic a través del concert educatiu.
6. Establir les bases per a la creació d’un sistema propi d’indicadors de
qualitat educativa, que incorpori la consideració dels valors ètics i polítics
propis del discurs de la igualtat d’oportunitats i que permetin contrastar els
efectes de les polítiques educatives a l’espai de l’aula.
7. Establir les bases per a la creació d’una inspecció educativa pròpia i
la regulació d’un model propi d’avaluació del sistema educatiu.
8. Establir les principals mesures per compensar les desigualtats
educatives, orientades pel principi d’intervenció primerenca i amb garantia de
finançament suficient. En els propers anys caldrà fer un gran esforç d’inversió
en l’oferta educativa pública adreçada a l’alumnat que no hagi pogut obtenir el
graduat en ESO. En concret, es considera de rellevància estratègica per al
futur del nostre país assolir una oferta gratuïta i territorialment equilibrada
dels nous programes de qualificació professional inicial que s’estableixen a la
LOE i en el disseny i organització, dels quals la Generalitat disposarà d’un
ampli marge d’actuació. També caldrà dedicar molts recursos a totes aquelles
mesures que permetin millorar les taxes d’èxit escolar i, especialment, de
continuïtat en els estudis post-obligatoris, algunes de les quals depassaran
l’àmbit pròpiament educatiu.
9. Fixar les bases per a l’establiment d’un sistema propi de beques i ajuts
a l’estudi.
10. Garantir la gratuïtat dels llibres i el material escolar a les famílies
de nivell de renda més baixa i reduir un 85% la despesa familiar per aquest
concepte mitjançant un sistema cofinançat de reutilització cooperativa dels
llibres i el material escolar.
11. Fixar el marc general per a la innovació i la recerca educatives, així
com per a la integració de les TIC en els processos d’ensenyament i
aprenentatge.
12. Regular la funció pública docent, en el marc de les competències
derivades de l’Estatut d’Autonomia, incorporant alguns acords importants que ja
figuren al Pacte Nacional per l’Educació.
13. Desenvolupar les competències educatives de les administracions locals
derivades del nou Estatut d’Autonomia, en el marc dels principis i els
mecanismes de cogestió i coresponsabilitat educatives establerts al Pacte
Nacional per l’Educació.
14. Apostar clarament per l’autonomia dels centres docents, garantint el
principi d’igualtat, com a motor de millora educativa, tenint molt en compte la
dimensió comunitària de l’acció educativa escolar.
15. Atorgar una especial atenció al paper educatiu de les famílies i a la
necessitat de potenciar la seva acció educativa en col·laboració amb l’escola,
així com la seva participació en la vida escolar.
16. Regular els drets i deures bàsics de l’alumnat, tot potenciant la seva
participació en la vida escolar com a estratègia educativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada