dimecres, 15 de febrer del 2017

D'una punta a l'altre d'Europa, els pares volen protagonitzar l'educació dels seus fills

Reproduïm l'article publicat a Fapelnews número 12 


Signat per José Manuel Prats, president de Fapel


Podria arribar a ser una afirmació sorprenent per a algú, però sovint allò que és evident no és el més comú. Ja hem vist que darrerament tenim raons per sentir-nos diferents: els darrers a acceptar que estem en crisi, els darrers a reaccionar, els darrers a prendre mesures, els darrers a sortir de la recessió. 

També sembla que, com a país, som els darrers a comprendre, a acceptar i a defensar que l'educació dels fills és, en primer lloc, cosa dels pares.

Aquest fet es va tornar a posar de manifest a l'assemblea general de l'European Parents Association (EPA), que va tenir lloc el passat mes de novembre a Nicòsia, capital de Xipre.

Els representants de les Associacions de Pares i Mares del països d'Europa es reuneixen a l'Assemblea General per tal de compartir punts de vista, inquietuds i
reivindicacions, entre d'altres. El contingut de les conferències va tractar sobre la creativitat i la innovació, una de les línies mestres que des de la Unió Europea s'estan
impulsant en aquest àmbit.

Els workshops, les activitats més participatives i interessants pel que fa a l'intercanvi entre els diferents països, es van centrar en cinc àmbits: family learning, preschool education, early language learning, empowerment of parents i parents' associations and european education. Aquest darrer va tenir un particular interès per la diversitat de models de participació dels pares en l'àmbit educatiu.

A continuació, s'indica un breu resum de tot el que s'hi va aportar. Cal que els pares, a través de les seves associacions i especialment de les federacions de pares, s'involucrin activament en el procés de presa de decisions i assoleixin diferents nivells segons la matèria i segons l'àmbit: informació (accés a la informació bàsica i, per tant, implicació en la presa de decisions), consulta (l'autoritat pública demana l'opinió a les organitzacions de pares per desenvolupar polítiques adients a la realitat i a les necessitats dels pares), diàleg (comunicació entre autoritats i pares per construir a partir d'interessos mutus), participació (cooperació i aportació activa en els plans i polítiques desenvolupades) i col·laboració o partenariat (compartir responsabilitats en el procés d'agendes, decisions i implementació de polítiques).

Finalment, cal destacar l'acollidora forma de ser dels xipriotes, un poble típic de la Mediterrània producte de la rica barreja de cultures que l'han configurat. Van compartir amb tots els assistents la peculiar situació geopolítica del seu país: un delicat equilibri diplomàtic entre Xipre i la República Turca del Nord de Xipre, que manté per la força una part del territori de l'illa mediterrània des dels anys 70.

Com cada any, es van lliurar els premis ALCUIN, que volen reconèixer el paper dels pares en l'educació dels fills. Les associacions que pertanyen a EPA presenten projectes
propis, en els quals es valora l'originalitat, la contribució a l'educació, l'implicació dels

pares, la relació família-escola i la fàcil disseminació del projecte per a altres associacions. Enguany, van accedir a la fase final sis projectes procedents d'associacions de Finlàndia (sobre la implicació dels avis), Itàlia (sobre Internet), Alemanya (creació d'una oficina de pares), Àustrica (participació dels joves) i Espanya (gestió del temps de família). Aquest projecte, presentat per FAPEL, va merèixer un dels premis ALCUIN atorgats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada