Reproduïm l'article publicat a Fapelnews número 12
Signat per José Manuel Prats, president de Fapel
Podria arribar a ser una afirmació sorprenent per a algú, però sovint allò
que és evident no és el més comú. Ja hem vist que darrerament tenim raons per
sentir-nos diferents: els darrers a acceptar que estem en crisi, els darrers a
reaccionar, els darrers a prendre mesures, els darrers a sortir de la recessió.
També sembla que, com a país, som els darrers a comprendre, a acceptar i a
defensar que l'educació dels fills és, en primer lloc, cosa dels pares.
Aquest fet es va tornar a posar de manifest a l'assemblea general de
l'European Parents Association (EPA), que va tenir lloc el passat mes de
novembre a Nicòsia, capital de Xipre.
Els representants de les Associacions de Pares i Mares del països d'Europa
es reuneixen a l'Assemblea General per tal de compartir punts de vista,
inquietuds i
reivindicacions, entre d'altres. El contingut de les conferències va
tractar sobre la creativitat i la innovació, una de les línies mestres que des
de la Unió Europea s'estan
impulsant en aquest àmbit.
Els workshops, les activitats més participatives i interessants pel que fa
a l'intercanvi entre els diferents països, es van centrar en cinc àmbits:
family learning, preschool education, early language learning, empowerment of
parents i parents' associations and european education. Aquest darrer va tenir
un particular interès per la diversitat de models de participació dels pares en
l'àmbit educatiu.
A continuació, s'indica un breu resum de tot el que s'hi va aportar. Cal
que els pares, a través de les seves associacions i especialment de les
federacions de pares, s'involucrin activament en el procés de presa de decisions
i assoleixin diferents nivells segons la matèria i segons l'àmbit: informació (accés
a la informació bàsica i, per tant, implicació en la presa de decisions), consulta
(l'autoritat pública demana l'opinió a les organitzacions de pares per desenvolupar
polítiques adients a la realitat i a les necessitats dels pares), diàleg
(comunicació entre autoritats i pares per construir a partir d'interessos mutus),
participació (cooperació i aportació activa en els plans i polítiques desenvolupades)
i col·laboració o partenariat (compartir responsabilitats en el procés d'agendes,
decisions i implementació de polítiques).
Finalment, cal destacar l'acollidora forma de ser dels xipriotes, un poble
típic de la Mediterrània producte de la rica barreja de cultures que l'han
configurat. Van compartir amb tots els assistents la peculiar situació geopolítica
del seu país: un delicat equilibri diplomàtic entre Xipre i la República Turca del
Nord de Xipre, que manté per la força una part del territori de l'illa
mediterrània des dels anys 70.
Com cada any, es van lliurar els premis ALCUIN, que volen reconèixer el
paper dels pares en l'educació dels fills. Les associacions que pertanyen a EPA
presenten projectes
propis, en els quals es valora l'originalitat, la contribució a l'educació,
l'implicació dels
pares, la relació família-escola i la fàcil disseminació del projecte per a
altres associacions. Enguany, van accedir a la fase final sis projectes procedents
d'associacions de Finlàndia (sobre la implicació dels avis), Itàlia (sobre Internet),
Alemanya (creació d'una oficina de pares), Àustrica (participació dels joves) i
Espanya (gestió del temps de família). Aquest projecte, presentat per FAPEL, va
merèixer un dels premis ALCUIN atorgats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada