dimecres, 25 de setembre del 2019

La “normalitat de la diferència” - Remedios Falaguera



La missió de Talita és realitzar qualsevol activitat relacionada amb la integració. Per a portar-ho a terme tenim una direcció tècnica, l'assessorament a escoles, els serveis a famílies, l’educació del temps lliure i activitats. "El nostre repte és millorar, millorar i millorar. Buscar l’excel·lència contínuament en el que fem", ens comenta Miguel Viñas, president de la Fundació Talita.
I afegeix: “el nostre primer objectiu és l’assessorament a les famílies que, generalment, acudeixen a les poques hores d’haver vist que tenen un fill amb discapacitat.
El primer que se’ls aconsella és tranquil·litat i que facin el mateix que amb qualsevol altre bebè. En definitiva, l'única cosa que passa és que tens un nen diferent dels altres”.
Un fill diferent que és “una persona especial, que t’enriqueix. No és que nosaltres l’ajudem a ell, sinó que ell ens ajuda a ser millors persones. De fet, el perquè de la integració és aquest. D’una banda, és una qüestió de justícia elemental, de replicar en els diferents àmbits de la societat, la realitat física, la realitat del món. Per tant, si veiessis un col·legi amb tots els nens de més de metre setanta o de menys de metre quaranta -m’és igual per on sigui la segregació- no deixaria de ser estrany. D'altra banda, l’altre motiu és el del benefici mutu. En la família, també. La personalitat, la forma de ser d’aquests nens, és pura bondat. És veritat que dones molt, però també reps molt. A l’aula succeeix el mateix. Una aula en la qual hi ha un nen amb dificultats és molt més rica, rep molt més que una aula sense cap nen amb dificultats, en la qual la competitivitat és molt més gran”.
Mitjançant una atenció personalitzada, cadascun dels reeducadors, titulats superiors, professors en educació especial, psicopedagogs o psicòlegs de la Fundació, treballa per objectius. Cada quinze dies es fa una revisió, nen per nen, del que s'ha treballat fins aquella data i es marquen nous objectius, per als quinze dies següents. A més, la integració escolar en la qual treballa la Fundació Talita “significa poder desenvolupar el currículum en un centre d’ensenyament normalitzat, en contraposició amb l’educació especial, que es realitza en centres en els quals només hi ha nens amb necessitats educatives específiques o amb dificultats”.
A partir dels 18 anys, es passa a promoure la integració laboral en un entorn normalitzat. S’analitzen les capacitats i debilitats de cada nen, es valoren quines són les tasques per les quals el nen està més preparat i se li pregunta què és el que vol fer. Després, s’orienta al nen i a la família sobre el que més li convé. El pas següent és formar-lo i que entri a treballar en una empresa. Talita té acords previs amb empreses perquè la inserció laboral sigui possible. A aquestes empreses que els contracten se'ls dona la possibilitat de treballar amb una persona discapacitada i la resta de membres del centre de treball ho acostuma a valorar molt positivament.
D’aquesta manera, l’equip es cohesiona, i la gent s’adona que no tot és “veure quant he produït en els últims seixanta minuts”. Calendari solidari 2011: “Ajuda'ns perquè la inclusió social de nenes, nens i joves amb discapacitat intel·lectual sigui una realitat”. Durant nou anys consecutius, Talita fa possible aquesta tradicional i tendra acció, amb l’objectiu d’activar la consciència social per dur a terme una més plena integració escolar, laboral i social d’aquests nens i joves, propòsit pel qual treballa Talita, amb gran il·lusió, dia rere dia. Es pretén sensibilitzar la societat perquè es visqui la discapacitat amb la normalitat i el respecte necessaris, amb la finalitat d’aconseguir que aquestes persones se sentin integrades en tots els aspectes de la vida. I, també, es cerca l’acció solidària, amb la finalitat de recaptar fons per a les famílies sense recursos, que necessiten un suport perquè aquests nens i joves desenvolupin al màxim les seves capacitats i arribin a ésser adults responsables i feliços. Al Calendari Talita de 2011 hi han col·laborat els següents nens, famosos i fotògrafs: Jimena i Pocoyo amb els seus amics (fotografiat per Omar Ayyashi), Lucía i el cantant José Mercé (fotografiat per José Luis Ahijón), Ivan i l'alpinista Edurne Pasaban (fotografiada per Javier Sardá), Marc i el motorista Toni Elías (fotografiat per Dolors Giménez), Sofia i el grup musical Homes G (fotografiats per Elena Arroyo), Gerard i l'entrenador Josep Guardiola (fotografiat per Dany Virgili), Chencho i el cantant David Bisbal (fotografiat per Jaime Malé), Pablo i l'entrenador Vicente del Bosque (fotografiat per Malú López), Alicia i la dissenyadora Rosa Clarà (fotografiada per Manuel Outumuro), Jaime i la periodista Sara Carbonero (fotografiada per Julio Moya), Anabel i el pilot de fórmula 1 Pedro Martínez de la Rosa (fotografiat per Rosa Castells), Gonzalo i el cantant Dani Martín (fotografiat per Inés Velasco), Beth i els personatges de Disney “la Princesa Aurora i el Princep Felip (fotografiats per Blanca Gaig Mellado).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada