dilluns, 14 d’abril de 2014

15 minuts al dia

El nostre llenguatge

Ajudar els fills a obtenir un llenguatge ampli i ric en matisos és proporcionar-li un capital els permetrà estar millor preparats per desenvolupar un paper actiu a la societat. La pràctica de la lectura amb l'assistència d'un dels pares, 15 minuts al dia, és un mètode senzill i original procedent d'Anglaterra, i que s'ha difós als Països Nòrdics, Estats Units i Japó. Gràcies a aquest mètode, molts nens s'han convertit en millors lectors i més satisfets, al mateix temps, s'han pogut detectar dificultats en la lectura i l'escriptura.

Les enquestes i les observacions dels professors demostren que l'actitud dels pares respecte al treball a l'escola exerceixen una influència capital en el progrés i benestar de l'alumne a l'escola. La col·laboració positiva entre llar i escola és especialment important en aprendre a llegir, doncs aquesta capacitat és la base de gairebé tots els altres aprenentatges.

El nen que escolta amb freqüència contes explicats amb un bon llenguatge i que practica la lectura de forma habitual obté la base lingüística necessària. Aquesta és una tasca que ha de realitzar-se principalment a la llar. L'escola no ha de ser l'única responsable de desenvolupar l'instint lingüístic del nen. Així com els tres primers anys de la vida del nen tenen una importància fonamental, els tres primers anys d'escola són els més importants.

El mètode 15 minuts al dia consta de dues parts: els pares llegeixen en veu alta i els nens llegeixen en veu alta (pràctica de la lectura). No es tracta de fer els deures a la manera tradicional. Cada nen ha de tenir l'oportunitat (preferentment cada dia) d'escoltar la lectura d'un bon llibre, d'un conte significatiu, de divertides rimes infantils i de practicar la seva pròpia lectura amb un text "autèntic" en consonància amb la seva capacitat lectora.

El nen ha de progressar al seu propi ritme, ajudat tant pel professor com per als pares i sense haver de ser comparat amb els seus companys.

Lectura dels pares en veu alta

Llegir en veu alta als nostres fills és una de les millors maneres de passar el temps amb ells, doncs mentre llegim també estimulem el desenvolupament del llenguatge i posem els fonaments de bons hàbits de lectura.

Els millors debats amb el nostre fill poden estar inspirats en els llibres. A vegades és més senzill dialogar sobre els problemes del protagonista d'un conte que parlar d'un mateix. D'aquesta manera podem parlar de problemes sobre els que el nen difícilment n'hauria parlat.

Riure suprimeix la tensió i pot apropar-nos als altres. Les aventures emocionants sempre seran més entretingudes si es poden compartir amb algú. Una mare o un pare tranquil•litzador estan presents quan el conte resulta massa emocionant.

Deixar-se dur per la imaginació, crear les pròpies escenes imaginàries, ajudarà el nen a afrontar la seva pròpia vida, a resoldre els seus problemes, a més de ser una font d'energia.

Al mateix temps, el fet d'estar asseguts llegint en veu alta ofereix al nen un moment de pau i tranquil·litat amb l'adult. Tant nosaltres com els nens sovint correm d'una experiència a una altra, impermeabilitzant la nostra ment. És important que disposem de temps per a pensar sobre el que hem llegit, vist i experimentat. Surten així nous pensaments, la nostra conversa pot continuar per una via derivada, de manera que el llibre s'ha convertit en una experiència que hem incorporat i de la qual també hem après.

Crear contes propis, explicar als nens "com eren les coses abans, quan els pares eren joves", explicar històries i anècdotes és una cosa que agrada als nens i, alhora, enriqueix el seu llenguatge. Però amb això no n'hi ha prou. Llegir en veu alta un text, entre altres coses, inculcarà en els nens l'estructura del llenguatge escrit i un vocabulari, més ric que l'utilitzat a les converses quotidianes.

Els instints lingüístics també es desenvolupen quan el nen pot escoltar literatura que a ell li costa molt llegir. El seu vocabulari s'enriqueix i això propmou el seu interès per a la lectura.

Molts nens ens han explicat el difícil que els resulta, al principi, llegir per ells mateixos. No n'hi ha prou en llegir un text, sinó que, a més, han d'entendre el sentit del text, Per aquest motiu, és molt important que els pares (avis, germans grans) no suprimeixin la lectura en veu alta massa depressa.

L'escola i el professor de llengua, podran elaborar una llista de bons llibres i interessants per poder llegir a casa pares i fills. Això s'haurà de fer en totes les llengües d'aprenentatge dels nens.

Alguns consells per a la lectura en veu alta dels pares

L'aprenentatge de la lectura és difícil i laboriós. Molts nens tenen una pràctica limitada de lectura individual, de manera que, seran lectors dolents tota la seva vida.

En aquest sentit els pares poden desenvolupar una funció molt important, amb independència de l'interès que tinguin en llegir o dels nostres hàbits de lectura.

Tan aviat com els nens puguin deletrejar fonèticament les paraules, ja estan en condicions de llegir en veu alta a casa. A molts col·legis, el nen llegirà el mateix text en veu alta amb el professor/a i farà un comentari de la seva lectura.


Al principi el professor pot escollir un bon llibre de lectura, però, més tard, el nen pot escollir els llibres juntament amb els pares o el professor/a. D'aquesta manera es poden escollir textos d'acord amb la seva capacitat de lectura i així podrà avançar al seu propi ritme. No hi ha res pitjor per a la bona lectura que l’estrès o les comparacions negatives; la lectura ha de ser interessant i agradable. Això, farà que el nen estigui més interessat pel treball escolar en general. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada